Om håb og død

Siden begyndelsen af pandemien er vi blevet konfronteret meget intensivt med død. Meget mere end før. Selvom jeg desværre allerede før corona havde mere at gøre med dette emne, end jeg gerne ville, begyndte jeg nu virkelig at tænke på, hvad døden betyder.
Et dødsfald, der rørte mange mennesker i Tyskland, lærte mig noget vigtigt: at dø vil være min største gevinst.

Philipp Mickenbecker (Youtuber & forfatter) døde den 9. juni 2021 af kræft, som han havde måttet kæmpe med for tredje gang. Han har delt sit liv på Youtube-kanalen ”Life Lion” siden diagnosen. Lægerne gav ham to uger, højst to måneder, men disse udsagn stoppede ikke Philipp. På trods af den voksende tumor rejste han med venner og gav mange tv-interviews. Teoretisk kunne han næppe have udholdt smerterne, endsige have haft styrken til alt det, men Philipp fokuserede ikke på sin situation, omstændighederne eller sygdommen. Hans fokus var på et håb, der bar ham gennem livet til sidste sekund: hans tro.
Han havde ikke haft den altid. Selvom han voksede op med troende forældre, fandt Philipp først sin tro, da han for anden gang blev syg af kræft og udfordrede Jesus Kristus om, at hvis han virkelig eksisterede, ville han blive helbredt. Han blev helbredt. Han tøvede ikke med at tale offentligt om sin tro på Jesus Kristus og leve den ud, for denne tro var ikke kun en del af ham, den var hele hans liv.

(c) instagram.com/real_life_guys

Ved Phillipps begravelse taler hans pastor Christian Schneide om hans liv og død, og i slutningen læser han den sidste besked op, som han fik fra Philipp. Philipps ord om sin død: ”[…] Ja, Guds måder er altid de bedste og for at være ærlig har jeg også lidt ro her, og det er  godt for mig i øjeblikket. Lægerne siger, at jeg snart falder fredeligt i søvn. Jeg har ikke noget imod det. Jeg ved, at Gud er en Gud, der – hvad var det, du sagde? – giver liv! Amen! Han giver det ikke kun til en nyfødt, men også til mig. Det var det, Jesus blev født for.”

Philipp stod frygtløst over for døden. Igen og igen taler han om, at han ved, hvem der har kontrol over hans liv og ikke er bange for at fortsætte med at give håb med andre. Han møder hvert interview med en masse kærlighed og visdom, han lytter til alle, der ønsker at tale med ham og tager sig tid til det. På Youtube taler han om oplevelser med Gud, og i enhver video kan du se, at han ikke er bange for det, der kommer, for han er fyldt af en umenneskelig og ikke håndgribelig glæde.
Jeg kendte ikke Philipp personligt, men hans livsstil, hans død og endda hans begravelse, mindede mig om min svigermor Conny, som døde af kræft i 2015. Hun var ligesom Philipp. En bærer af håb. På det tidspunkt rejste hun meget trods sin diagnose, lo meget, levede livet fyldt af en ikke håndgribelig og umenneskelig glæde. It is well with my soul” sagde hun altid. Hun satte alt sit håb i sin tro på Jesus Kristus og var sikker på, at Guds veje altid er de bedste, at Gud ville helbrede hende – senest i evigheden. Sammen med sin ven sang hun en coverversion af en sang fra bandet Bethel – ”Steady Heart” , som også findes på Youtube og skrev om det: ”Ideen med denne video opstod, fordi vi begge blev diagnosticeret med livmoderhalskræft i sommeren 2014. Gennem vores tro, på trods af denne ødelæggende diagnose, ser vi på fremtiden med tilid og ved, at Gud ikke tager fejl.”

Philipp og Conny så med håb på fremtiden. Er deres håb blevet skuffet? Nej. Det tror jeg ikke, for deres håb bestod ikke i, at de skulle blive helbredt, men at nogen havde en plan for dem, og at de vidste, at der var taget hånd om dem – uanset hvordan og hvornår denne vej sluttede. Tanken om, at der kommer noget  efter vores jordiske liv, lever i mange religioner og trosbevægelser og giver meget håb. Også mig. For selvom vi ikke kan forstille os, hvordan livet ser ud efter døden, er det en stor lettelse at vide, at vi ikke er alene på denne rejse. At der er nogen, der vil juble med dig, når du oplever et højdepunkt og bære dig, når du blevet for svag til at komme videre. At der er nogen, der tager sig af dig og holder alt i hånden. Inklusive dit liv.
Hvem siger, at alt ender med døden? Ingen kan fortælle, om det fortsætter eller ej. Men at have denne mulighed for, at der virkelig er mere end bare vores liv på jorden, har givet mig meget håb.

I Paulus‘ brev til Filipperne 1:21 hedder det: ”Thi det at leve er mig Kristus og at dø en Vinding” (Danske Bibel 1871/1907). Helt passende at dette vers kan findes i lige netop Filipperbrevet.

Fjernede denne erkendelse min frygt? Nej. Jeg er stadig meget bange, men jeg ved, i hvis hånd jeg er, og jeg ved, hvem det er, der har den bedste plan for mit liv. Så hvordan kan døden være min største gevinst? Fordi jeg har forstået, at uanset hvad der kommer på min vej, er min Gud det, der bliver.

Så, hvad vil jeg sige med dette indlæg?
Det skal være et håb om, at det ikke behøver at være slutningen, når nogen dør. Når du dør, eller nogen der er vigtig hos dig.
Det skal være et håb om, at hvis du mister nogen tæt på dig, behøver du ikke gennmgå smerten alene.
Det skal være et håb om, at man ikke skal sørge over døden, men fejre livet.
Det skal være et håb om, at uanset hvor højt et bjerg, hvor stærk en udfordring, hvor uforudsigelig en storm er i dit liv, er du ikke alene.
Tro det eller ej – denne beslutning er helt op til dig.

header: (c) Jannik Selz

Leave a Reply