Kasper, Judith (Frankfurt) – Erledigt! Die Gewalt der Liste
Veranstaltung vom 04.07.2019
Geschützt: Scripted Reality (Frankfurt/Bochum) – Encrypted Reality
Burrows, Jonathan (London) – The Gaps Between
The Gaps Between – Questions and Discussion
Veranstaltung vom 13.06.2019
Geschützt: Petrović, Katja (Den Haag) – From Noise to Signal (And Back to Noise Again)
Le Roy, Xavier (Gießen) – What Do We Do With Scores? What Do Scores Do With Us?
Veranstaltung vom 23.05.2019
Schuppelius, Heike (Berlin / Offenbach) – Bauproben – Full Scale Models
Veranstaltung vom 09.05.2019
Kaegi, Stefan (Berlin) – Konzepte zwischen Script und Algorithmus bei Rimini Protokoll
Veranstaltung vom 02.05.2019
Eröffnung des 13. Kongress der Gesellschaft für Theaterwissenschaft
→ Boris Rhein (Hessian Minister of Higher Education, Research and the Arts) → Birgitta Wolff (President of Goethe University)
→ Hessian Theater Academy
→ Gerald Siegmund (President of the Society for Theater Studies)
→ Nikolaus Müller-Schöll (Professor of Theater and Performance Studies, Goethe University)
Der 13. Kongress der Gesellschaft für Theaterwissenschaft lädt unter dem Titel „Theater als Kritik“ vom 3. – 6. November dazu ein, Theater als eine kritische Praktik im doppelten Sinne zu untersuchen: Vor dem Hintergrund der Krise klassischer Begründungen des Theaters wie der Kritik sollen deren Geschichte, Theorie und Fragen neu beleuchtet werden. Nicht also die Gegenstände der Kritik des Theaters stehen zur Debatte, sondern vielmehr diese Kritik selbst. Plenarvorträge von Shannon Jackson (Berkeley), Christoph Menke (Frankfurt) und Werner Hamacher (Frankfurt) sowie rund 200 Einzel-Vorträge in über 60 Panels werden dabei durch ein künstlerisches Programm von Studierenden der Hessischen Theaterakademie (HTA) und einer Aufführung von Boris Nikitins „Hamlet“ ergänzt.
Besonders freuen wir uns über die weitere Internationalisierung des Kongresses – etwa ein Viertel der Teilnehmenden kommt von Instituten außerhalb Deutschlands, Österreichs oder der Schweiz. Erstmals werden durchgängig englischsprachige Panels angeboten und die Plenarvorträge mit einer englischen Übersetzung übertitelt.
Hamacher, Werner – Das eine Kriterium für das, was geschieht
Keynote beim 13. Kongress der Gesellschaft für Theaterwissenschaft, Frankfurt, 4. 11. 2016
Der 13. Kongress der Gesellschaft für Theaterwissenschaft lud unter dem Titel „Theater als Kritik“ dazu ein, Theater als eine kritische Praktik im doppelten Sinne zu untersuchen: Vor dem Hintergrund der Krise klassischer Begründungen des Theaters wie der Kritik sollten deren Geschichte, Theorie und Fragen neu beleuchtet werden. Nicht also die Gegenstände der Kritik des Theaters standen zur Debatte, sondern vielmehr diese Kritik selbst. Die zweite von drei Keynotes hielt dabei der Frankfurter Literaturwissenschaftler und Philosoph Prof. Dr. Werner Hamacher.
Abstract:
The one criterion for what happens
The fact that everybody can criticize and that they can criticize everything does not mean that their criticism is justified; even less does it mean that it is it founded in principles of justice. As a controversial utterance, criticism itself is subject to criticism and must be prepared to engender anti-criticisms and anti-anti-criticisms in an interminable process. The critical stance therefore is characterized by not having found any general consensus, by being unable to assert a universal principle and by not being secured by any community, but still demanding consensus, laying claim to principles and being in search of a commonality that it will not attain as long as there remains occasion to criticize. Whether it is expressed in actions or assertions, in refusals, lamentations or invectives, criticism remains partisan, it remains partial and, because of its partiality, cannot even substantiate its claim to being part of the whole that it demands for the future. In short, criticism is, in a strict sense, without a binding criterion. It wages a struggle for universal criteria of cognition knowledge and action, but does not establish them on its own. Since European antiquity, art (téchne and ars) has been understood as a form of discovering and appropriating the world and therefore as structurally dramatic. Therefore, the struggle for generalizable criteria of action and knowledge has been able to condense in what, since Aristotle, has been defined as drama. Up until the most recent period of modernity, this struggle consistently resulted in a criterion that, in this drama, was staged as a necessary yet necessarily misleading “theater” – as a fake, feint, or trick – and thus as both eminently criticizable and uncriticizable. However, because this fake can neither be simply empirical, nor a transcendental bluff or a dialectical ruse, the criterion of dramatic action – and fiction – must be rethought. The shortest formula of the one criterion for what happens could well be: N’one.